Thursday, 23 February 2012

Anak itu anugerah dan amanah dari Allah..

Assalamualaikum...

Susahnye nak tidurkan Hakim malam2 sejak 2-3 hari ni. Tak tau la sebab ape. Kalau baby boleh bercakap kan senang, boleh tau ape yang tak kena..hehe..mengarut je kan. Malam2 sekarang panas je, Hakim sampai berpeluh-peluh. Mungkin dia tak selesa kot, tak boleh tidur, pastu asyik nak menyusu je, penat aku nak melayannye. Bile tengok dia dah berpeluh-peluh tu, bukak la baju dia, pastu kipas pun bukak laju2. Tak elok sepatutnye, nanti masuk angin pulak. Tapi kesian pulak tengok dia berpeluh tu. Dah malam tadi pulak dia batuk-batuk, pastu macam ade kahak or hingus. Dia bernafas pun bunyi macam tersumbat je hidungnye. Pagi tadi dia batuk sampai tersedak-sedak. Kesiannye Hakim. Petang ni nak bawak dia pegi klinik, risau jugak dibuatnye.

Anak itu anugerah dan amanah dari Allah. Hargai dan laksanakan lah amanah tu dengan sebaik-baiknye. Malam tadi tengok berita tv3, pasal bayi meninggal tersedak susu. Dah banyak kes camtu, makin bertambah pulak tu. Kat nursery atau pusat jagaan, diorang bagi susu pada bayi dengan cara sendalkan botol susu tu dengan bantal atau ape2 benda, pastu tinggalkan je bayi tu camtu. Camane la diorang sanggup tinggalkan bayi dengan botol susu kat mulut camtu. Kalau bayi tu dah kenyang, dah tertidur, susu yang ade lagi tu terus je keluar lagi. Mane la bayi tu reti nak alihkan botol tu sendiri kan. Sebab tu la bayi tu boleh tersedak. Kalau lambat atau tak perasan, susu boleh masuk ke dalam paru-paru bayi dan menyebabkan kematian.

Macam-macam kes sekarang kalau hantar anak kat nursery. Ade yang tersedak susu, kes dera pun ade. Hee..tak sanggup la nak bagi orang lain jaga anak. Biar la aku jaga sendiri, encik apis pun cakap camtu, alang-alang dah tak kerja ni, jaga je la anak dulu, tak yah pikir nak kerja lagi. Tu la kelebihannye tak kerja ek..huhu..



Nak jugak letak gambar Hakim nangis ni..hehe..masa ni dia kecik lagi baru berapa hari je, lepas mandi, nangis nak nenen la tu..^__^


~Wassalam~

4 comments:

IntaNBerliaN said...

alahaiiii walaupun nangis tp nmpak sgt comel..!!

msredcheesecake said...

Mmg risau nk hantar anak nursery skang ni.... Macam2 kes....

Eera Shera said...

kalo sy ade anak,sy pn x sggup nk bg org jaga..x boleh caya org skg ni..x amanah jg anak org

wan nurul hezrina said...

lawa shoot gambarnie.mmh=g lately bengang n nak marah sbb kes2 tah ape2 kat nursery..

bawaklah hakeem ke klinik sbb baby snang dapat jangkitan.kalu selesma n bila lendir ada kat paru2 bila nyusu mmg tercungap2 n mcm sofia kena pheneumonia(radang paru2).kalau nyusu kena double cautious