Saturday 13 August 2011

Solat berjemaah~confiusnye....mane satu yg betul nih....

Assalamualaikum...hye semua...

Keconfiusan yg tersangat-sangat...dan menjadi kegeraman yg tersangat-sangat..!!!setahu aku la solat berjemaah ni kan yg amat dipentingkan adalah saf nye...namenye solat berjemaah kan, maksudnye solat tu tk kire la fardhu ke sunat ke, bile berjemaah tu maknenye solat beramai-ramai, diketuai oleh seorang imam, yg makmumnye pulak mengikut di belakang, duduk dalam susunan yg dipanggil saf, saf tu mesti la lurus, bersambung dalam satu baris tu, tk de putus2 la kan....dalam solat jemaah ni la kite leh tengok makmum2 ni semua bekerjasama dan bersatu dalam saf untuk menunaikan solat, mengadap Allah s.w.t., tapi kenape ade sesetengah orang yg susah sangat nk bersatu untuk membentuk saf yg sempurna....kenape dalam satu malaysia ni kita beria-ria laungkan pentingnya bersatu sebagai rakyat malaysia...??tapi sebagai umat islam kita sendiri tk boleh nk bersatu untuk membentuk saf dalam solat berjemaah...ni la sikap orang melayu kan...tk semua la...tapi bile ade je orang yg camni memang boleh merosakkan seluruh jemaah tu....

Sebenarnye aku sendiri lak yg confius...dulu duk asrama ustazah yg merangkap warden, kakak senior, or ajk ibadah, mesti ingat kan betapa pentingnya meluruskan dan merapatkan saf...dulu aku belajar saf tu dimulakan dari kanan, maksudnya dipenuhkan dari kanan la, kalau tk ramai org tu boleh buat dari tengah, bile nk rapatkan saf rapatkan ke kanan, nak luruskan saf tengok bahu org sebelah kanan, kalau ade kosong kt depan yg belakang kene la masuk penuhkan yg depan, kalau saf tu putus cam tk sah la solat berjemaah start kt org yg putus saf tu sampai la belakang, maksudnye bile tk sah solat berjemaah tu tk sah la solatnye kan...tk kire la solat fardhu ke sunat ke, kn bile jemaah kite memang niat jemaah, sebagai makmum, so camane tu, adakah ape yg aku paham dari zaman sekolah dulu tu salah..??

Situasi ni terjadi la kt masjid ni, mase tu aku terlambat g masjid tuk terawih, sempat la solat isyak kene masbuk satu rakaat..., tapi bile aku dh duk saf belakang tu aku pn terperasan la keadaan kt belakang tu, sebelum ni memang dh perasan pun diorang kt masjid ni buat saf penuhkan dari kiri...sebabnye pun aku dh tau dh...hanya semata-mata belah kiri kat bahagian pempuan tu banyak kipas, kipas syiling tu la, kat bahagian kanan pulak tk de kipas sebab atasnye kubah masjid, so kubah tu besar gak la, hampir separuh bahagian pempuan tu, so memang tk de kipas la kt situ, kipas yg berdiri tu pun tk de, biase la org datang terawih kt masjid memang nk cari tempat yg ade kipas je la kn sebab nanti nk sampai 8 rakaat tu mesti bepeluh-peluh kalau tk de kipas...belum yg 20 rakaat lagi....tk salah pn kalau nk duk kt tempat ade kipas, tapi tk kan sampai betul2 mementingkan diri sendiri kot...selalunye kt masjid ni 2 saf depan tu ok lagi penuh, tapi bile saf ketiga tu mesti penuh belah kiri sampai tengah je, pastu diorang buat pulak saf keempat penuh dari kiri sampai tengah je,buat saf separuh je, sebab nk duk kt kipas....boleh ke camtu..??safnye putus2...

Mase aku sampai tu aku terus la masuk sambung kt saf yg ketiga tu, ade la sorg dua lagi makcik sambung sebelah aku, tapi tk penuh gak la saf ketiga tu....ni lagi satu kes ni.., mase tu aku duk sebelah budak ni, tapi tk de la budak sangat, dh sekolah menengah la kot, bile solat terawih je leh main selang2 lak solatnye, tk kesah la dia nk selang2 nk buat berapa rakaat pun tapi kan dh mengganggu org lain tu...lepas terawih 2 rakaat tu rupenye org dh solat tuk rakaat ke 3&4 tu dia leh kuar lak duk kt belakang, bile dh rakaat ke2 (rakaat ke4 terawih) baru aku sedar sebelah tu kosong...camane tu..??bile rakaat ke 5&6 dia masuk balik, tapi aku dh rapatkan ke kiri, dia pun duk la sebelah kanan aku, aku rapatkan ke kiri sebab diorang dh memang buat saf camtu kan, sebelah kanan tu ade sorg je makcik tu, sebelahnye kosong sampai ujung ke kanan, so bile budak tu dh masuk sebelah kanan aku, bile dh rakaat ke 7&8 tu dia kuar lagi, kuar lak mase org dh solat pun, makcik tu pun tk rapatkan saf sebab dh solat, ikutkan boleh rapatkan saf tu walaupun tengah solat dengan gerakkan kaki mengiring, tapi dulu belajar ke kanan la, kt masjid ni nk kene mengiring ke kiri lak...tu yg confius tu...memang betul2 terganggu la aku solat terawih malam tu...hishhh.....

Balik tu aku pun melepaskan geram kt suami aku....aku cakap kt dia entah2 diorg ni pikir bulan ramadhan ni tk de setan so boleh la solat jemaah safnye berterabur camtu...tk de setan nk kacau...sebab kan selalu org kata kene rapatkan saf sebab nanti kalau tk rapat setan duk kt tengah2 kacau mase solat...hahaha....ade ke camtu lak....haishh.....semoga menjadi pengajaran kepada kita semua....
wallahualam....

No comments: