Thursday 29 September 2011

syawal 1432H dah berlalu...aku anemia lagi..??

Assalamualaikum...

hye semua...ape kabar..??semoga semuanye sihat n happy je kan...oh ye, semalam kan hari last bulan syawal...hari ni dah masuk bulan zulkaedah...mesti banyak open house sambut hari last syawal kan...hrmm...jeles ngan encik apis sebab dia dapat abiskan puase 6 walaupun dah 'last minute', hari selasa aritu dia abis puase 6....aku lak, kali ni la syawal aku tak buat pun puase 6, sebelum2 ni tak penah miss...sebelum2 ni puase 6 pun sekali ngan puase ganti lah kan...ramadhan tahun ni aku dapat puase penuh...sebab tu la tak buat puase 6....eh..eh..tak de la...bukan camtu sebenarnye...

aku pun cam sedih je tak dapat puase 6, sebab nye mase last ramadhan aritu aku pegi check-up, kurang darah, atau anemia, kandungan hemoglobin dalam darah kurang...tak tau la sebab puase ke sebab cara pemakanan...ubat pun dah makan...tapi next check-up mase 2nd week raye aritu masih anemia walaupun dah naik la sikit...mase tu la aku kene masuk dengar ceramah pasal pemakanan untuk tambah darah dan cara pemakanan yang betul....next check-up pulak last week, masih kurang darah, tapi dah naik lagi sikit...hrmmm...aku pun tak tau la nak kene buat camane lagi kan....sampai doktor tu pesan kat suami aku lagi camane nak makan n makan ubat dengan betul...

google image
sekarang tengah praktik la konon2 nye cara pemakanan cam dia cakap tu...antaranye aku penah citer kat entry sebelum ni...kalau korang tak bace lagi boleh bace kat sini klik sini. Sekarang memang dah tak minum kopi/nescafe/teh, just minum air masak, sunquick or cordial lain... nak minum susu pun tak boleh minum dekat dengan mase makan lunch or diner, mase makan ubat pun tak boleh, minumam bersusu semua la tak boleh termasuk soya...aku pun kadang2 dah confius dah...nak kene buat jadual makan la camni...

bangun pagi makan ubat, selang sejam baru boleh makan sarapan, selang sejam minum susu, then tengahari makan nasi+lauk+sayur+buah, lepas 1 - 2 jam baru boleh minum soya ke makan coklat ke ape2 la...(tapi biase aku makan buah je lagi sampai petang)..., makan malam pun same, lepas 1 jam baru leh minum susu, minum susu tu lak kene sejam sebelum tidur sebab sebelum tidur kene kosongkan perut tuk makan ubat lagi...

pening kan bace jadual makan tu...huhu...dah jadi diary ibu hamil pulak blog aku ni....harap2 tak de ape2 yang tak diingini berlaku...anemia ni boleh efect kat baby n ibu gak...tapi tak teruk sangat kot anemia aku ni...semoga dilindungi Allah dari sebarang perkara buruk...amin...ok la...stop dulu...wassalam... ^__^

1 comment:

Farihan said...

Saya ambik masa sebulan fight anemia masa hamil. Dari bacaan HB 9.5 ke 12! Saya minum susu kambing higoat je. Kalu minat leh pm 0122881870. Sharing is caring. TQ. wslm.