Tuesday 20 September 2011

continue..~tips merancang majlis perkahwinan~

Part 2

Assalamualaikum...

hye semua...ni entry tuk sambung entry sebelum ni ~ tips merancang majlis perkahwinan~
ok kat bawah ni aku perincikan camane nak buat list baget tu:

barang hantaran
    • tentukan berapa dulang dari pihak lelaki dan perempuan
    • tentukan barang2nye, biasenye first sirih junjung/bunga telor, makanan dalam 3 jenis contohnye coklat, kek, buah-buahan...yang lain tu barang2 cam al-quran/tafsir, baju (sepasang), handbeg, kasut, jam tangan, kosmetik, toileteries....
    • kalau banyak dulang barang2nye maybe murah2 sikit setiap satu, tapi kalau sikit cam 7 or 9 dulang tu, boleh la beli barang mahal2 sikit, time ni la nak beli handbag, kasut dan sebagainye yang branded2 n mahal sikit kan...
    • decide camane nak gubah hantaran tu, bekas hantaran, hiasan..,ikut warna tema la kan...
    • boleh je beli bekas hantaran yang siap digubah tu, tapi kalau rajin boleh gubah sendiri, lagi jimat...

hantaran aku dulu, simple je,
bekas tu suami aku buat, welding besi sendiri....


    
    hantaran dari suamiku...bekasnye same, buat sendiri....
    

cenderahati tuk tetamu
    • anggarkan bilangan tetamu - jiran kawasan tempat tinggal, saudara mara, kawan2 korang, kawan2 mak ayah korang, rombongan pihak lelaki/perempuan, dan sebagainye...agak2 la jumlahnye 500 / 1000 / 2000 ke....
    • jangan anggar terlalu sikit or terlebih sangat...kalau sikit nanti tk cukup lak cenderahati tu kn susah, kalau lebih nanti rugi lak, membazir...
    • letak baget berape ringgit tuk cenderahati tu tuk seorang tetamu, contohnye RM 2, kalau 1000 tetamu dah RM 2000 abis kat situ je...
    • then boleh pilih nak bagi ape, dalam beg kertas ke beg kain ke, boleh g survey dulu kalau banyak mase n rajin...penat tu semua nak kene survey..boleh patah kaki woo...
kad kahwin
    • jumlah kad kahwin ikut pada tetamu korang, cam aku dulu kat kampung aku orang2 kampung tak yah bagi kad, jemput mulut je, kad biase tuk saudara mara yang jauh, kawan2, ade gak kawasan yang jiran2nye kene bagi kad gak...
    • harga ikut baget la kan, bayangkan kalau korang baget RM 1 satu kad, 1000 kad dah RM 1000...tuk kad je tu...huhu..
kenduri + kanopi
    • ikut pilihan dan kebiasaan tempat korang..
    • katering - cam senang kan, tapi memang mahal sikit dan kene berhati-hati memilih, banyak kes tipu dah sekarang....
    • kalau kat kampung memang masak gotong royong - tempah tukang masak awal2 dan bincang menu tuk kenduri, barang2 tuk masak, bayaran....
    • kanopi - tempah tuk sewa kanopi pn nk kene awal gak...terutama kalau buat majlis time cuti sekolah/cuti raya
baju nikah, baju sanding, makeup, pelamin, gambar kawin
    • biasenye kalau g kedai mak andam tu memang dah siap pakej2 perkahwinan nye...
    • biase semua tu ade dalam satu pakej..kalau tak amek pakej harga jadi mahal sikit..
    • kalau tak nak pakej pun tak pe..ikut pilihan la, nak sewa baju ngan kedai lain, makeup ngan orang lain, gambar ngan orang lain...
    • baju nikah tu biase buat sendiri, tempah la, kire tak sewa, sebab boleh buat kenangan kan...
Total bajet

korang mesti nak kawen tu pikir berape duit perlu ade kan...cukup ke tak duit yang ade tu...
hrmm...kalau majlis yang korang rancang tu memang meriah dan gempak la orang kate kan,
boleh sampai RM 20000 kot abis duit...ade yang lebih lagi...
tapi kalau majlis simple je dalam RM 10000 pun dah cukup...
cam majlis aku dulu aku bajet RM 10000,
dh lepas semua aku kire2 jumlah sebenar abis dalam RM 13000...
ok la tu kan...sebenarnye majlis simple je dh ok,
tak bermakna tak meriah, cam aku dulu simple tapi meriah je aku rase...
tapi majlis belah suami aku lagi meriah...abis sampai RM 30000 kot...
tapi pastu cover balik ngan duit 'salam keruk'...paham2 la kan...
tu pun sebab mak ayah mertua aku ni ade bisnes, semua orang kenal,
anak pertama lak tu kawin...so kene keluar lebih la kan...


 ok la...setakat tu saje kot yang boleh aku kongsi ngan korang...
dah penat lak menaip banyak-banyak ni....
terima kasih kerana sudi membace...
k..wassalam..^.^

No comments: