Thursday, 29 March 2012

Breastfeeding is a sunnah

Assalamualaikum…

Jom kita review dan hayati kisah Rasulullah s.a.w ni. Nabi Muhammad s.a.w. disusukan oleh ibunya Aminah sejak dilahirkan. Tetapi hanya sekejap dan ditakdirkan susu Aminah kering. Aminah bersusah payah mencari ibu susuan untuk Nabi Muhammad s.a.w. Aminah tetap tidak mahu memberi  Muhammad susu lembu atau haiwan lain, walaupun anaknya terus menangis kelaparan sepanjang perjalanan menghantar Muhammad kepada ibu susuannya, Halimatun Saadiah. Allah mentakdirkan susu Aminah kering, dan Nabi disusukan oleh Halimatun Saadiah sehingga umurnya dua tahun. Kisah Nabi Muhammad ini adalah sebagai panduan dan pengajaran kepada kita sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w.
·         Setiap bayi yang dilahirkan perlu disusukan dengan susu ibunya sendiri.
·         Ibu perlu berusaha menyusukan bayinya dengan susunya sendiri.
·         Andainya ditakdirkan susu ibu kering, Allah telah memberi contoh kepada kita apakah yang terbaik untuk bayi tersebut, iaitu mencari ibu susuan.
·         Anak perlu disusukan dengan susu ibu sehingga umurnya genap dua tahun.
Tetapi dalam masyarakat kita sekarang memang tidak diamalkan memberi anak kepada ibu susuan. Sekarang bukan setakat susu ibu kering, susu ada tetapi masih nak bagi bayi susu formula atau susu tepung, yang kita semua tahu adalah susu lembu kan. Antara alasannya:
·         susu badan je tak cukup untuk bayi tu kenyang dan membesar.
·         susu badan sikit/kurang, kena campur susu formula.
·         Perlu bekerja, tak dapat nak susukan anak.
Macam-macam lagi alasannya kan. Setiap bayi yang dilahirkan tu berhak mendapat susu ibunya sendiri. Kalau rasa susu badan sikit, ibu sendiri perlu berusaha supaya susu sentiasa cukup untuk bayi. Yang paling penting ialah kemahuan ibu itu sendiri. Kalau dah berusaha dan ditakdirkan betul-betul susu kering, dan tidak dapat mencari ibu susuan, baru lah bagi susu formula pada bayi.
Ceramah maulidur rasul yang aku dengar kat radio, ustaz tu cakap, salah satu syarat menjadi ibu susuan ialah anak yang disusukan tu berumur bawah 2 tahun. Jadi kalau bayi yang bawah umur 2 tahun dah diberi susu lembu macam mana tu?
Usaha dan doa adalah kunci segalanya. InsyaAllah, aku akan terus menyusukan si kecil Hakim dengan susuku sendiri, sehingga Hakim genap dua tahun.

Semoga Allah memudahkannya untukku dan Hakim. Amin…

~Wassalam~

4 comments:

mamavogue said...

Aminn.. Insya Allah, yg penting niat kita Allah tau :)
Hakim beso pun masih bf tau hik hik..

msredcheesecake said...

msred setuju sgt, penting susu ibu ni, byk kebaikan.... anak2 msred dulu pun susu badan jugak

LYAfrina said...

alhamdulillah....
bg y sihat n bpluang..jgn la lps kan pluang utk bf ank kan...byk sgt kebaikannya

Miss Purple Ungu said...

susu ibu adalah susu yg terbaik di dunia :)