Saturday, 24 March 2012

Hakim : Perkembangan bayi 3 bulan

Assalamualaikum…

Hari ni Hakim dah 3 bulan 13 hari. Perkembangan yang dapat dilihat dengan jelas ialah melalui tangannya yang makin ligat. Aktiviti utama adalah menghisap tangan. Bukan hisap jari, tapi tangan dia genggam cam penumbuk tu, pastu dia bawak ke mulut, jilat dan hisap. Bukan main lagi bunyi hisapannya tu. Kadang-kadang sampai dua2 belah tangan dihisapnya sekaligus.
tangan mesti kat mulut..
Selain tu, Hakim selalu gosok-gosok telinga dia sampai merah-merah. Waktu menyusu pun macam-macam aksi tangan dia. Kadang-kadang dia genggam baju aku, kuat jugak genggaman dia, rambut pun dah berapa kali kena tarik dengan tangan Hakim. Lagi satu bile dia tengok benda dekat dengan dia mesti tangannya macam nak capai-capai benda tu.
bangun tidur je nak gosok telinga..

Hakim dah makin kenal bunyi-bunyi. Masa bawak dia pergi stor tempat kerja abah dia, Hakim macam bad mood je, mak su dia bawak dia duduk atas forklift, pastu bunyikan hon banyak kali, dia boleh ketawa pulak. Masa tu la ketawa dia paling gembira sangat gayanya. Biasenya dia hanya senyum-senyum dan ketawa sikit-sikit je bile mainkan mainan bunyi-bunyi dia tu. Dia lagi suka bunyi hon forklift rupenya..hehe..

Hakim bersama forkliftnye..

Jom bace sedikit info dari majalah Pa&Ma keluaran April 2012:

Bayi bawah usia 3 bulan sudah meneroka mindanya melalui aktiviti bermain. Aktivitinya bukan sekadar minum susu dan menangis. Renungan mata, pergerakan genggaman tangan yang spontan serta sentuhan mama,papa dan ahli keluarga lain adalah aktiviti awal si manja dalam menerokai dunia barunya.
Bayi berusia 3 bulan ke atas memiliki aktiviti lebih khusus. Perasaan ingin tahu tertumpu pada tarikan bunyi dan visual yang ada di sekelilingnya. Bayi lebih gemar bermain dengan tangannya sendiri, mengenali wajah orang terdekat, dan mengamati permainan. Sesi memandikannya juga boleh menjadi salah satu aktiviti menyeronokkan baginya seperti menepuk-nepuk permukaan air atau meletakkan permainan di dalam besen mandinya.

Hakim bile dibawa duduk depan tv, dia tengok tv tu macam faham je. Bunyi dan warna-warna dari tv tu sebenarnya yang menarik perhatian dia, lagi-lagi kalau tengok kartun, bukannya dia faham pun, tapi kan banyak colour-colour.
Masa mandi pun tak duk diam Hakim ni. Ditendang-tendangnya air dalam besen mandi tu sampai tepercik keluar, habis basah lantainya. Kalau sabunkan tangan dia, kena cepat-cepat bilas, kadang-kadang waktu mandi pun dia nak bawak tangannya ke mulut.
 
 
Aku nak kongsi satu info mengenai persoalan dalam entry Intan Berlian semalam, aku baru terbaca tadi dalam majalah Pa&Ma, mengenai menyusukan anak sewaktu hamil:
Jika anda masih menyusukan anak terdahulu dan keadaan kesihatan baik serta tidak mengalami loya dan alahan teruk maka ibu boleh terus menyusukan bayi, tetapi jika keadaan ibu teruk, dinasihatkan berhenti menyusukan bayi. Berbincanglah dengan doktor anda tentang hal ini.



wassalam^^

6 comments:

Rina Supian said...

Ni anak salina ye??
Moga jd anak yg soleh dah dewasa nnt :)

Karukord Jagau's said...

salam singgah di tengahari...comel ha anaknya :)

sue perbs.. said...

wah.. seronoknye dh jd ibu..

IntaNBerliaN said...

mmg sgt seronok n teruja bila tgk perkembangan ank kan...

a'aa betoi tu... bergantung kpd tahap kesihatan ibu.. :-)

msredcheesecake said...

Kejap je dah 3 bulan.... Best bila tenhok anak membesar depan mata... Mesti tak berenti snap gambar hakim kan...

Munnafendy said...

mknanya hakim membesar dgn baik,kan? =)