Tuesday, 25 October 2011

Berilmu tetapi tidak mengamalkannya..??

Assalamualaikum...

Perkara paling susah dilakukan oleh orang yang ada ilmu ialah untuk mengamalkan ilmu tu. Siapa orang yang berilmu..?? Mesti la kita semua ada ilmu kan. Semua orang ada ilmu tak kira sikit atau banyak. Kita semua sekolah dari tadika, sekolah rendah, menengah, masuk universiti, kolej, dan sebagainya. Ilmu dalam kehidupan seharian contohnya kat rumah, mak ayah pun ada ajar dan turunkan ilmu sedikit-sebanyak tentang kehidupan kan. Jadi kita semua ni berilmu dan perlu untuk kita mengamalkan ilmu tu.

Tapi kenapa ramai yang susah untuk mengamalkan apa yang dia belajar, apa yang dia tahu..? Contoh paling mudah la, kita dah diajar di rumah dan di sekolah mungkin dari tadika lagi supaya membuang sampah ke dalam tong sampah atau bakul sampah atau plastik sampah atau tempat yang memang dikhaskan untuk membuang sampah. Susah ke nak amalkan..? Kenapa masih ada yang buang sampah merata-rata..? Ada pulak yang buang sampah di tempat yang tak sepatutnya cam peti surat, pasu bunga dan longkang.


 











Sia-sia la dari tadika atau sekolah rendah dah diajar gambar tong sampah tu camane, belajar bahasa inggeris ada perkataan dustbin kan siap ngan gambar lagi. Haa..mase tu boleh je faham buang sampah dalam tong sampah, yela mase kecik-kecik dulu kan, kat sekolah, cikgu ajar camtu dan arahkan camtu, ikut je la. Tapi bile dah besar dah lupe agaknya apa yang dipelajari. Hrmmm..tak tahu la kenapa kan....

Tu baru salah satu contoh, banyak lagi la kita boleh tengok kat sekeliling kita. Sebenarnya kita dah belajar, dah berilmu, dah tahu, tapi masih tak nak amalkan secara betul. Sia-sia je la ilmu yang kita ada tu kan. Berilmu bukan saja perlu dikongsikan tapi yang penting mengamalkannya.

Ok la, sama-sama kita mengamalkan ilmu pengetahuan yang kita ada k...>__<

~Wassalam~

5 comments:

suri solehah said...

huhu,,,ilmu sivik kurang tu

teratak hati said...

tu la kan,dh bljar tp ksedaran tu x de tuk amalkan..bkn ilmu sivik je,mcm2 ilmu la lg..:)

PORUMAN said...

manusia kan mcm tu ... suka nasihat org lbh2 tp bila bab utk mengamalkan mmg fail ... haha

msredcheesecake said...

Golongan ni paling ramai kot.... Tak tahu camana nak sound diaorg ni...

teratak hati said...

hrmm tu la nak tgur pn dh besar pnjang kan..