Thursday, 27 October 2011

Gangguan Tidur Ibu Hamil

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...pagi lagi ke ni, dah nak tengah hari dah pun. Kejap lagi dah nak kena memasak untuk makan tangah hari. Bangun pagi tadi dengan sakit kepalanye, sebab malam tadi tidur cam terjaga banyak kali. Memang sejak kebelakangan ni, dah akhir-akhir trimester kehamilan ni selalu terganggu tidur. Mula-mula nak tidur tak berapa selesa, bila dah lena tu ada je nak terjaga, pusing2 kiri kanan ada je yang tak kena.

Biasanya pukul 4 lebih akan terjaga, perlu ke bilik air. Tadi pun camtu la, pukul 4 lebih aku terjaga nak pegi bilik air, nak bangun sakit pulak kat bahagian tulang rusuk kanan ni, lama sangat kot tidur mengiring ke kanan, sampai kena kejutkan encik suami untuk tolong bangunkan aku. Lepas pegi bilik air tu nak sambung tidur tak boleh lena pulak. Perut rasa lapar sangat. Selalu jugak la time pregnant ni terjaga perut lapar. Lagi2 kalau malamnye tak makan nasi, makan benda lain. Tu la malam tadi gatal makan laksa penang, tak nak makan nasi, kan dah lapar. Aku kejut encik suami lagi, dia pun amekkan roti kat dapur, aku makan then baru boleh sambung tidur. Bangun subuh tadi dah pening pulak kepala ni. Hrmmm...macam2 la kan.

Aku ada baca dalam satu majalah ni, gangguan tidur memang biasa terjadi kepada ibu hamil disebabkan beberapa punca:

1. Payu dara sakit

Payu dara semakin mudah rasa sakit. Biasakan tidur mengiring boleh membantu melancarkan perjalanan darah dan nutrisi kepada janin dan rahim. Juga memudahkan tubuh menyingkirkan air dan bahan yang tidak diingini oleh tubuh. (Tapi bila tidur mengiring lame2 sakit pulak tulang rusuk ni).

2. Kerap buang air kecil

Rahim yang semakin mengembang memberi tekanan kepada pundi kencing dan menyebabkan perlu kerap ke bilik air. Banyakkan minum air waktu siang dan kurangkan minum waktu malam terutama sebelum masuk tidur. (Kena minum banyak air untuk mengelak sembelit dan kencing kotor, tapi nak kena kerap ke bilik air je ^^)

google image

3. Loya dan muntah

Loya dan muntah biasanya terjadi ketika perut kosong. Makan sedikit dan ambil sedikit makanan ringan tinggi karbohidrat sebelum masuk tidur.

4. Kaki kejang

Cuba luruskan kaki dan bengkokkan tapak kaki sehingga hujung ibu jari tegak ke atas. Urut kaki perlahan-lahan, tuam bahagian kaki yang kejang dengan air suam, bangun dan berjalan seketika.

5. Insomnia

Semakin menghampiri saat bersalin, semakin kerap perasaan bimbang melanda dalam diri wanita hamil. Cuba pejamkan mata, bernafas dengan tenang dan buang kebimbangan.


Hrmm..tu la puncanya ibu hamil mengalami gangguan tidur. Cam aku ni biasanye sebab kerap nak buang air kecil dan tak selesa dengan posisi tidur. Yang lain-lain tu tak de la kot. Kaki kejang tu tak pernah kena pulak. Macam-macam kan pregnant ni. Belum lagi sakit nak bersalin. Baru kita rasa sendiri camane susahnya mak kita sendiri mengandungkan kita dan melahirkan. Jadi hargailah mak kita selagi masih ada kesempatan. >__<


~Wassalam~

6 comments:

msredcheesecake said...

Sabarlah, sikit je lagi... Nak dapta bby dah.. Hheee.. Take care k....

teratak hati said...

tu la,tgh sabar dan tkut jgk ni nk mghadapi saat2 brsalin nti..thanks msred..:)

zahidah seran said...

memang dah ujung2 payah sgt nak tido.
tekebil2 tak sudah...
latihan tu sebeanrnya..
sebab nanti kan baby dah kuar nak menyusu memalam..hehehe...

Miss Purple Ungu said...

ibu yang hamil kena byk bkorban kan...
harap salina jaga diri ye :)

teratak hati said...

thanks semua..huhu..pengalaman pertama,kena brsedia mental n fizikal dri skarg kn..:)

RnH Collection said...

gunalah bantal pregnancy pillow dari kami... www.facebook.com/rnhcollection