Saturday 15 October 2011

Bosannye kena duduk wad..~__~

Assalamualaikum...

Ape kabar semua...rase macam lame je tak update, padahal baru semalam kot tak dapat bukak laptop. Sebabnye aku kena tahan masuk wad bersalin. Bunyi nye macam dah nak bersalin pulak kan. Tapi alhamdulillah tak de ape2.

Pagi Jumaat tu pukul 4 pagi aku sedar dari tidur macam sakit semacam je kat bawah perut ni. Aku pun kejut suami, dia mula la risau tengok aku cam sakit sangat je. Aku lak tak tau nak cakap sakit macam mane. Dia pun kejut la mak dia. Dah terkejut semua mase tu, semua jadi risau. Terus suruh pegi hospital. Nak pegi klinik kesihatan pun kena telefon dulu baru ade orang datang. Dah takut sangat ade ape2, pegi je la hospital terus. Sampai je diorang cek la ade kontraksi ke tak pakai mesin. Tanda2 bersalin cam keluar darah ngan air ketuban tu tak de pun. Cume sakit kat bawah perut je. Tapi mesin cek kontraksi tu cam menunjukkan ade kontraksi. Kontraksi tu cam bayi dah nak keluar la.

Aku pun pelik, betul ke. Sebelum ni kat KK nurse tu cakap sakit nak bersalin dari atas perut mengeras turun ke bawah. Aku tak de rase sakit dari atas pun. Pastu ade sorang nurse tu cakap mesin tu rosak. So diorang pun tak tau la nak decide camane, ade kontraksi ke tak. Nurse tu pun telefon doktor dalam pukul 6 lebih tanya camane. Doktor pulak suruh bagi suntikan untuk kuatkan paru-paru bayi sebab takut kalau betul-betul dah nak bersalin mase tu, kandungan baru 32 minggu, paru-paru bayi tak kuat lagi. Sakit sangat mase kena cucuk tu. Pastu 6.30 pagi aku masuk wad. Doktor datang cek pukul 8 lebih. Dia scan bayi baru 1.7 kg. Kalau bersalin memang kecik sangat lagi. Aku pun doa sangat jangan la bayi ni keluar lagi. Macam tak sedia lagi je. Bayi pun kecik lagi takut ade ape2.

Tak lame duduk wad tu aku dah tak rase dah sakit tu. Diorang tanya ade rase mengeras ke, pun tak de. Rase biase je. Tapi ingatkan boleh balik, tak boleh lagi rupenye. 6.30 petang kena suntik yang kuatkan paru-paru tu kali kedua. 12 jam lepas tu baru boleh keluar. Maknenye kena tidur situ la. Nak menangis je rase kena duk wad tu. Bosan, tak tau nak buat ape. Menyesal lak tak pegi klinik biase je. Malamnye pun tak berape boleh tidur. Entah kenape kipas pusing dah laju pun rase panas sampai berpeluh-peluh aku tidur malam tu. Dalam wad tu macam2 pulak gaye orang sakit. Ade yang semalaman tu menjerit-jerit je sakit nak bersalin. Ade baby menangis la. Hrmmm...takut pulak tengok orang sakit nak bersalin tu.

Pagi tadi memang tak sabar-sabar dah tunggu doktor datang cek, pastu boleh keluar. Doktor lak lambat hari ni, pukul 11 lebih baru datang. Tak pe la, yang penting dia dah bagi keluar tengah hari tu. Terus aku telefon suami suruh datang amek. Duduk kad wad tu rase macam2 sakit lain pulak. Sakit kepala, sakit tengkuk la, panasnye kat situ sampai rase cam nak demam. Sebab duduk kat katil je kan. Keluar je terus aku ajak pegi makan then jalan2 jap kat tesco. Mase tu baru rase sihat sikit dapat jalan2. Balik rumah pun rase lain la, makin sihat je dari duk kat wad tu. Huhu...macam2 la kan.

Ok la, panjang pulak aku bercerita ni. Mesti korang pun malas nak bace sangat kan. Hehe...tak pe la...dah tangan ni nak menaip nak buat camane. Aku rase nak tidur awal malam ni, so selamat malam korang...sweet dream....(^__*)


~Wassalam~

2 comments:

msredcheesecake said...

syukurla takde pepe... bby ok?

teratak hati said...

bby ok je,mntk2 slamat je smpi bsalin...