Wednesday 5 October 2011

~Berjaya mengatasi masalah anemia~

Assalamualaikum...

Selamat pagi rabu...aku baru balik check-up klinik...awal siap hari ni, pukul 9 dah balik, sebab g awal, tak ramai orang, dan cek biase je. Tapi dah boleh lega sikit sebab dah tak anemia. Kandungan hemoglobin dah naik, walaupun naik sikit, tapi dah atas paras anemia la... alhamdulillah... harap2 lepas ni pun terus naik je...tak nak turun2 dah...

Nampaknye berjaya la lepas aku buat jadual makan tu... memang kena teruskan la jadual dan cara pemakanan macam tu...kalau korang tak tau lagi jadual ape aku maksudkan boleh bace entry aku sebelum ni, klik sini.

Lagi satu, makan tu banyakkan makanan yang dapat membekalkan zat besi tuk menambah darah, contohnye kerang, hati, daging, kangkung, pucuk paku, bayam merah. Kena seimbangkan makan dari sumber haiwan dan sayur tu, baru zat besi tu dapat diserap dalam badan dengan berkesan. Zat besi tu la yang akan menghasilkan dan menambah kandungan hemoglobin dalam darah.

So, kalau ade sape2 yang pregnant tu dan ade masalah kurang darah ni, boleh la try cara aku tu...Kalau pregnant tak semestinya nak tunggu sampai anemia la, kalau tak de pun masih boleh praktikkan pemakanan camtu tuk mengelak anemia. Cam aku awal2 pregnant dulu ok je lagi kandungan darah, tapi makin bayi membesar boleh jadi kurang darah kalau cara pemakanan kita tak betul. Bila usia kandungan makin bertambah, makin banyak darah digunakan untuk pembesaran bayi dalam kandungan. Anemia ni boleh menyebabkan keguguran atau melahirkan anak tak cukup bulan, bayi dalam kandungan kecil, dan lahir dalam keadaan tidak cukup berat badan.

Ok la, tu je nak citer pagi ni...panduan untuk semua kaum wanita, tak kire la yang belum kawin, dah nak kawin, dah kawin dan merancang untuk pregnant, yang dah pregnant....dan untuk bakal2 suami juge ye....boleh tolong jaga isteri tersayang tu...ingat senang ke nak dapat anak...hehe...

~wassalam~ ^__^

No comments: