Tuesday, 5 June 2012

Patin masak tempoyak

Assalamualaikum...

Semalam tengok orang masak sambal tempoyak. Tak boleh jadi ni..terliur la. Memang feberet la tempoyak ni. Sambal tumis tempoyak, sambal tumbuk tempoyak, patin masak tempoyak, semua feberet tu. Tadi buka peti ais nampak ikan patin pulak. Ape lagi..masak patin tempoyak la.

Tapi kat rumah mak dan abah mertua aku ni, semua tak biasa makan tempoyak. Termasuk la encik apis. Orang johor kan..memang tak biasa makan tempoyak. Encik apis kalau sambal tumis tempoyak tu dia makan jugak sikit-sikit. Jadi aku masak tiga ketul je ikan patinnya untuk masak tempoyak. Selebihnya aku masak goreng berlada, untuk orang lain yang tak makan tempoyak tu.


Patin masak tempoyak

Sangat senang masak patin tempoyak ni. Ni cara orang pahang ye. Kalau orang negeri sembilan dan orang perak tu lain pulak kot cara masaknya.

Kunyit hidup dan cili padi ditumbuk, masuk dalam periuk, masukkan tempoyak, masukkan air, masak atas dapur, masukkan ikan patinnya dan daun kesum. Jangan lupa garam ye. Boleh jugak letak keledek yang dipotong kecil.


Patin goreng berlada
Ha..patin goreng berlada ni sedap jugak tau. Gaul ikan patin dengan kunyit dan garam, then goreng. Pastu tumis bawang merah dan bawang putih yang dikisar, dah garing, masuk cili yang dikisar kasar, boleh campur cili hijau besar dan cili padi supaya tak pedas sangat. Masukkan bawang besar yang dihiris, masukkan sedikit air asam jawa. Garam secukup rasa..pastu masukkan ikan patin yang digoreng tadi, gaul sebati ye..siap!!



wassalam^^

29 comments:

Citra NaniZam said...

wah sedapnya... citra pernah beli ikan patin masak lemak tapi xde tempoyak sebab lom musim masa tu tapi en suami tak berapa suka pulak.. patin berlada tu pon nampak sedap.. nanti nak cubalah.. thanks tuk resepi tu ya

Citra NaniZam said...

wah sedapnya... citra pernah beli ikan patin masak lemak tapi xde tempoyak sebab lom musim masa tu tapi en suami tak berapa suka pulak.. patin berlada tu pon nampak sedap.. nanti nak cubalah.. thanks tuk resepi tu ya

izan mama mia said...

biarkan mereka yg tk suka...kita mmg suka sngat tempoyak...heheheh...sampai mia pun suka...lalalal

CikMai said...

Baru semalam mak masak patin masak tempoyak..nyum nyum...

Yumida said...

sedapnye..kte pn ske masakan campo ngn tempoyak..mmg kelas gitu..buat tempoyak goreng lg sedap sis :)

anamizu kaito said...

patin masak tempoyak????? perhhhh ! patin goreng berlada!! adeh meleleh air lior cik ana tgk nih..rawrrr ~






luv,
cik ana

IntaNBerliaN said...

kalu patin msk tmpoyak.. mg sedap yg amat :-)

*hadiah dh dpt tadi.. thanks tau :-)

Cik Yatt said...

ritu ibu buat patin msak asam tmpoyak..hee

Masz Sidek said...

sedapnye tompoyak... buat goreng mesti sedap...

family sy tak makan ikan patin dan kebykkan org sarawak memang tak makan ikan patin... :)

msredcheesecake said...

Dap nya dap nya.... Dua2 sedap ni tatau nak pilih mana...hheee...

Mawar berduri said...

tempoyak ikan patin ?
serius. febret !!!

^_^ nyum2

eita said...

walaupun tak makan ikan..tapi tetap terliur..

inazamri said...

akak sampai skrg tak pandai makan ikan patin ni tapi anak dara akak suka.cenderahati akak dah dpt.tq.

IntaNBerliaN said...

SINGGAH pagi..

Kh@iLi said...

wahh..ni peberett..

MAY said...

wah..nak try la masak tempoyak tu..tak penah masak tempoyak g..hoho...blushing..

keli menari said...

Hmm memang tempoyak lama tak makan eh

LYAfrina said...

patin masak tempoyak..mmg febret lya la.. lagi2 y kat bhgian y lembek2 tu../.mmg sedap n lemak j rasa.. tp..mmg x pnh msk sndiri..sbb xpndai..biasa beli kdai je..

** lya dah terima cenderahati CH tu.. tqvm..lya amat2 hargainya...

IntaNBerliaN said...

singgah tggal jejak :-)

Pn. Sheila@CC said...

alamak... sedapnye menu tu... leh la sy cuba buat nti... thanx... hehe... tp tempat sy ssh nak cari patin tu...

Kesuma Angsana said...

suka kalu patin msk tempoyak best !. salm kenal n dah follow u

Salmiza said...

x pandai mkn tempoyak..apa agaknya rasa dia eh..

Salam kenal dan folo..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

saya orang pahang!! memang suka ikan patin. hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

nyum2.yui suka tempoyak..perghh!

ain vanilla said...

follow sinii .
wahh cedapnyaaa

Bitt (double IS) said...

wah mcm2 boleh buat dengan ikan ni yer...tertarik terus follow..hehehe saya tak pernah masak ikan nih...

Eera Shera said...

satu family sy suka patin tempoyak..sdp kn

~Beb~ said...

masyaAllah sedap plak haiii

fieda said...

olo..sedapnyer..