Tuesday 18 October 2011

Menyambut Kelahiran Bayi~Panduan untuk suami

Assalamualaikum...

Hari ni nak share tentang kaedah menyambut kelahiran bayi. Islam menggariskan beberapa perkara yang disunatkan sewaktu menyambut kelahiran bayi.

Panduan Untuk Suami

# Membaca surah-surah berikut semasa menanti saat kelahiran bayi:
  • Surah al-Inshiqaq : 1-5 bermaksud:
Apabila langit terbelah; serta mematuhi perintah tuhannya dan sudah semestinya ia patuh; dan apabila bumi diratakan; serta mengeluarkan apa yang di dalamnya dan menjadi kosong; serta mematuhi perintah tuhannya dan sudah semestinya ia patuh.
  • Surah al-Hasyr : 3 bermaksud:
Dan kalaulah tidak kerana Allah telah menetapkan pengusiran (yang demikian buruknya) terhadap mereka, tentulah ia akan menyiksa mereka di dunia dan dalam pada itu mereka akan beroleh azab seksa neraka.

# Bersama-sama isteri sewaktu saat kelahiran.

# Sunat diazankan dan diiqamatkan secepat mungkin.

Setelah dipotong tali pusatnya dan dibersihkan serta dibenarkan melihat. Dilakukan oleh bapa bayi atau waris tertua dalam keluarga tersebut kerana inilah komunikasi awal sebagai pengenalan  terhadap kalimah-kalimah Allah s.w.t. untuk diperdengarkan kepadanya. Selain menjauhkan dari gangguan jin dan syaitan.

Diriwayatkan dari Abi Rafi a.s. katanya yang bermaksud:
"Aku melihat Rasulullah s.a.w. berazan di telinga Hasan bin Ali ketika ia baru dilahirkan oleh Fatimah." (H.R. Abu Daud dan Tarmizi)

Husain bin Ali r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa dikurnia anak lalu mengucapkan azan pada telinga kanan bayinya dan mengucapkan iqamat pada telinga kirinya, maka si bayi akan terhindar dari gangguan syaitan." (H.R. Al-Baihaqi).
  • Azan di telinga kanan.
  • Iqamah di telinga kiri.  
  • Membaca surah al-Qadar di telinga kanan.
  • Membaca surah al-Ikhlas di telinga kiri. - Mohon supaya anak tersebut terselamat dari perbuatan zina, dikuatkan iman serta dijauhkan dari syirik.
  • Tahnik - Tahnik dengan manisan madu atau sedikit kurma. Menggunakan jari manis yang dibaca padanya surah al-Insyirah. Dan baca dari surah Toha:25-28. Dilakukan sebelum bayi diberi susu ibu. Semoga apabila dewasa ia akan bercakap perkara yang benar dan menjadi anak yang soleh dan baik budi pekertinya.
  • Untuk memperolehi keberkatan, seseorang yang dipilih melakukan tahnik seelok-eloknya orang yang bertaqwa kepada Allah s.w.t.
  • Abu Musa r.a. berkata, "Aku dikurniakan seorang putera. Kemudian aku membawanya kepada Nabi. Baginda menamakannya Ibrahim, membersihkan mulutnya dengan kurma, dan didoakan agar mendapat keberkatan, selepas itu barulah ia diserahkan kepadaku."
# Mencukur kepala.

Dalam Muwata' Imam Malik diceritakan ayah Jaafar bin Muhammad berkata: " Fatimah telah menimbang rambut putera-puteranya lalu menimbangnya dengan perak dan nilainya disedekahkan kepada fakir miskin."

Mencukur rambut lazimnya dilakukan pada hari ketujuh selepas kelahiran.

#Memberi nama anak.

Menamakan anak dengan nama yang membawa maksud dan pengertian yang baik kerana itu merupakan doa kepada bayi.

#Aqiqah.

Dari segi syariat aqiqah ialah menyambelih kambing untuk bayi yang baru dilahirkan.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
" Semua anak tergantung (tergadai) dengan aqiqah, disembelih pada hari ketujuh, diberi nama, dan dicukur rambutnya."(Hadith Shahih)

Ummu Karaz Al Kabiyah berkata bahawa dia pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang aqiqah. Baginda bersabda yang bermaksud:
" Untuk seorang putera dua ekor dan untuk seorang puteri seekor dan tidak ada salahnya kambing itu jantan atau betina."

Terdapat juga riwayat bahawa seekor kambing disembelih apabila seorang bayi lelaki lahir. Ini berkait dengan sunnah Rasulullah s.a.w. apabila Hasan dan Husain r.a. dilahirkan.

Ahmad bin Hambal berkata, " Penyembelihan hendaklah dilakukan pada hari ketujuh, jika tidak pada hari keempat belas, dan jika tidak pada hari keduapuluh satu."

Beberapa ulama berpendapat jika penyembelihan tidak dilakukan pada hari-hari tersebut, bolehlah dilakukan pada hari-hari lain.

Jika seseorang tidak mampu melaksanakan aqiqah, maka dia tidak harus memaksa dirinya melakukannya.

Memasak haiwan aqiqah adalah lebih diutamakan (digalakkan) dari daging mentah untuk memudahkan fakir miskin menikmatinya.

Umur aqiqah yang disembelih sesuai dengan syarat-syarat aqiqah, sihat dan tidak cacat.

Tidak sah seekor kambing disembelih oleh beberapa orang lain untuk beberapa orang anak mereka.

Sebaik-baiknya aqiqah itu berupa kambing, unta, lembu, atau kerbau.

Anak-anak dianjurkan menyembelih aqiqah untuk ibu bapa mereka jika mereka mengetahui bahawa aqiqah untuk ibu bapa belum dilakukan.


Semoga memberi manfaat kepada semua yang membaca. Diambil dari sumber bahan bacaan dan diringkaskan. Kalau ada kemusykilan boleh bertanya kepada yang lebih arif atau mencari dari sumber-sumber lain. Malu bertanya sesat jalan, malas membaca sendiri yang rugi kan...>_<

Gambar: Google image

Wallahualam....

~Wassalam~

3 comments:

Pondok Usang said...

bestnyee dapat baby... =)

Pondok Usang said...

bestnyee dapat baby... =)

teratak hati said...

sape yg dapat baby tu...mmg best klu dpt baby kn...tapi jgn ingt best je,tanggungjawb tu yg penting...