Tuesday, 8 November 2011

Baru Betul Raya Korban ni...

Assalamualaikum...

Hye semua...haa..camane raya korban korang kali ni? Best tak..? Yang penting kita dapat menghayati erti korban tu yang sebenarnya. Tahun ni tak de sape pun antara family aku dan family suami yang korban. Tapi raya korban tu tetap terasa meriahnya sebab family belah suami aku ni memang terlibat menjual lembu untuk tujuan korban. Bukan menjual je, menghantar, dan termasuk jugak menyembelih lembu korban.

Encik apis la yang menjadi tukang sembelih sampai 2 hari raya yang dah lepas ni. Hari ni baru la dapat rehat dari kepenatan selama 2 hari. Huhu..aku pun sekali la menyibuk 2 hari tu sampai bengkak kaki makin teruk. Penat nye memang teramat sangat la. Hari ni baru boleh nak bukak laptop ni. So, nak citer sikit dan tunjuk gambar kat korang peristiwa raya korban pertama dan kedua.

Hari raya pertama, 10 zulhijah, encik apis sembelih 11 ekor lembu korban, dan seekor biri-biri. Tempatnya lain-lain tu. Ada kat masjid (3 ekor), kawasan perumahan (seekor), kilang sawit (seekor), rumah orang (seekor, & seekor biri-biri), kebun orang (5 ekor).


Hari pertama Raya Korban


Hari raya kedua pulak, 11 zulhijah, apis sembelih 6 ekor lembu korban. Semua disembelih di kebun sendiri, lepas siap sembelih dan dibersihkan perutnye, empat ekor dihantar ke surau, dan dua ekor lagi hantar rumah orang.

Hari kedua Raya Korban

Gambarnye aku edit kecik2 camtu supaya tak berat sangat blog ni, kalau letak gambar satu2 nanti memang penat la korang kena tunggu dia downloading. Semua gambar aku amek sendiri. Bayangkan aku tengah perut dah sarat ni, boleh duduk depan lembu yang sedia untuk disembelih, untuk amek gambar. Sampai ade pak cik tu tanya camni 'berani ye tengok darah, tak takut ke, dah biase ye?'. Pak cik tu sebenarnye takut darah, lepas tu dia lari jauh sikit, tengok dari jauh je.

Hrmm..aku pun tak tau la nak cakap berani ke ape. Tapi sebelum ni memang biase tengok abah sendiri sembelih lembu. Tapi kan bile aku tengok balik gambar2 yang dah dicopy dalam laptop ni, memang rasa takut pulak tengok darah. Yang aku masukkan kat sini pun tak berapa nampak darahnye, tak sampai ati pulak nak masuk gambar yang berdarah-darah tu.

Ok la, tu je aku nak citer kisah raya korban aku tahun ni.

~Wassalam~

5 comments:

Miss Purple Ungu said...

beraninya dia ambik gambar2 bdarah gitu huhuhu

teratak hati said...

hehe..lpas amek gmbar terus lari tkt tpercik darah..:)

zahidah seran said...

masa kecik beranila tengok lembu kena sembelih ni..
dah tua2 ni tak nak tgk kot..=D

teratak hati said...

kecik2 dulu x penah tengok kot, tu yg dh bsar nak tengok tu..hehe..

NasZ said...

bznya di hari raya korban. hehehe.