Friday, 4 November 2011

Demi Masa!

Assalamualaikum...

Demi masa! Allah bersumpah dengan perkataan masa dalam surah Al-Ashr. Menunjukkan betapa pentingnya masa dalam kehidupan kita seharian.

(1) Demi masa.
(2) Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian,
(3) kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan
nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan
nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran.
(Surah Al-Ashr, 1-3)

Adakah kita tergolong dalam manusia yang berada dalam kerugian? Cuba kita hayati dan renungkan makna surah tersebut. Dalam kehidupan kita seharian mana satu urusan yang lebih kita utamakan? Urusan duniawi atau urusan mentaati perintah Allah?

Dalam sehari, 24 jam kita ada, tapi berapa saat atau minit yang kita gunakan untuk bertemu Allah? Kalau kita bertemu Allah dalam 5 waktu solat sehari, dan setiap waktu solat kita habiskan 5-10 minit, kita hanya bertemu dan dekat dengan Allah selama 25-50 minit SAHAJA sehari. 25-50 minit daripada 1440 minit yang kita ada dalam sehari. Masa yang selebihnya kita habiskan dengan macam-macam urusan duniawi termasuk lah mengadap laptop, berblogwalking, post entry dan sebagainya kan...

Dalam kehidupan seharian, kita sibuk dengan pelbagai urusan contohnya tutuntan kerja di pejabat, tanggungjawab sebagai pelajar, tugas suri rumah seperti mengemas rumah, memasak, dan sebagainya. Tapi tu semua bukan alasan untuk hanya menggunakan sedikit masa untuk beribadat kepada Allah. Kenapa perlu kedekut masa untuk Allah? Kenapa kita boleh lebihkan masa untuk urusan-urusan lain, tapi bila solat je kita seboleh-boleh nak pendekkan masanya. Al-Fatihah baca laju-laju, surah lazim baca yang paling pendek je, lepas salam, doa ala kadar terus lipat sejadah, kembali pada urusan dunia.

[google image]
Cuba kita lebihkan sedikit masa untuk bertemu Allah tu. Hayati bacaan al-Fatihah, baca surah yang panjang sikit, sujud lama sikit, lepas salam sambung dengan wirid dan zikir, sambung lagi dengan membaca al-Qur'an paling sedikit pun satu muka. Hrmmm..boleh tak kita buat camtu? Paling kurang pun buat dalam salah satu waktu solat je. Contohnya waktu solat Subuh atau waktu solat Maghrib sementara menunggu waktu Isyak. Kita boleh cuba sikit-sikit dan seterusnya istiqamah mengamalkannya. Kalau kita boleh istiqamah dalam 'mengepost' entry, kenapa perlu alasan untuk istiqamah dalam mengerjakan amal ibadat dan bertemuNya. Tak susah kan...^^

Semoga kita semua tak termasuk dalam golongan manusia yang berada dalam kerugian. Sama-sama kita hayati dan amalkan..>__<

~Wassalam~

3 comments:

msredcheesecake said...

msred selalu rugi... berusaha nak untung pulak

teratak hati said...

sama2 la berusaha..:)

Pondok Usang said...

demi masa.. jgn lah kita bazirkan..