Saturday, 5 November 2011

Salam Aidiladha ^_^

Assalamualaikum...

Masuk je waktu maghrib tadi, selepas je azan maghrib, terus berkumandang takbir raya. Hrmmm...baru terasa macam nak raya. Kalau tak aku rasa cam tak de ape2 je. Tak de perasaan nak beraya pun. Entah la kenapa. Kalau dulu masa bujang lagi, nak raya tu tak kire la raya puasa ke raya haji ke, mesti sibuk2 nak balik kampung. Tak kire la cuti raya haji 1-2 hari je, mesti nak balik jugak kan. Meriah je aku rase walaupun raya haji.

Raya haji yang best menunye mesti semua berasaskan daging. Yelah, kalau bukan family sendiri yang korban pun, mesti dapat jugak daging korban yang diagihkan jiran-jiran. Tapi yang bestnye kalau korban sendiri la. Sampai 2-3 hari masih makan daging. Kalau raya pertama masak rendang, raya ke2 masak sup tulang atau sup gearbox. Wah sedapnye...terbayang dah sup tulang masakan umi setiap kali raya haji. Macam-macam la lagi menu masakan daging. Termasuk la perut lembu masak kerabu perut pun sedap kan.

Tapi raya haji kali ni tak dapat merasa suasana tu dan masakan umi. Kali ni raya haji kat rumah mertua. Memang dah duduk sini, tak de la suasana balik kampung tu. Biase la kalau raya haji je diorang sibuk dengan tempahan lembu untuk korban esok dan lusa. Encik suami pun tak balik-balik lagi ni, dari pagi keluar menghantar lembu yang orang tempah, sampai malam tak abis lagi penghantaran lembunye. Tu baru hantar lembu hidup, esok pulak ada lagi tempahan lembu, yang perlu disembelih dulu dan hantar dagingnye pada orang yang tempah. Aku pun tak amek tau sangat berapa ekor semuanya.

Mungkin tengah malam baru balik kampung atuk suami, dekat je, dalam sejam kot. So kat rumah ni pun tak de la masak2 ape2 pun tuk raya esok. Biase atuk dia dah siap masak dah. Sebab tu la aku tak rasa cam nak raya pun. Cam sedih pulak kan. Tadi pun kakak telefon, diorang on the way balik beraya di Kelantan. Huaaa...sedihnya tak dapat ikut. Tak pe la, namanye dah kawin kan, tempat isteri kan di sisi suaminya. Tapi tu la encik suaminye sibuk je, tak de di sisi aku pun ni, mane tak sedihnya '__'

Ok la korang, ape-ape pun kita patut gembira kan meraikan hari raya haji atau korban ni. Selamat hari raya Aidiladha aku ucapkan pada semua. Mohon maaf andai ada tersilap bicara, tersalah kata. ^_^

~Wassalam~

3 comments:

NasZ said...

selamat hari raya Aidil Adha.

Miss Purple Ungu said...

slm aidiladha wat salina
dh smpai due kan?

teratak hati said...

thanks..
@miss purple:blm lg,due 4hb12..:)