Friday 4 May 2012

Foremilk dan hindmilk??

Assalamualaikum...

Masih banyak ilmu tentang breastfeeding yang aku belum tau rupenya. Ada satu komen kat entry aku ni, dari najwa.



Masa baca komen tu duk pikir-pikir la 'apa tu hind milk?' Tapi masa tu tak sempat nak mencari maklumat mengenainya. Pastu terus lupa pasal tu. Semalam baru teringat balik. Bila baca komen tu, aku teringat yang aku pernah komen kat entry blog MommaMia, mengenai susu awal dan susu akhir. Jadi aku pun pergi la godek-godek blog tu untuk mencari jawapan. Tuan blog bagi link untuk aku baca lebih lanjut http://alinalan.blogspot.com/2010/05/hindmilk-important-while-breast-pumping.html. Lepas baca tu baru la aku faham.


Dalam satu penyusuan, susu ibu terbahagi kepada dua bahagian, iaitu foremilk (gambar kiri) dan hindmilk (gambar kanan). Apa tu foremilk dan hindmilk nih?

credit: MommaMia


FOREMILK -- berperanan untuk menghilangkan dahaga
  • susu awal yang agak cair mengandungi air yang banyak
  • kurang lemak
  • tinggi karbohidrat

HINDMILK -- berperanan untuk mengenyangkan
  • susu yang agak pekat
  • mengandungi kurang air berbanding foremilk
  • lemak yang tinggi
  • ada kalori yg tinggi dan penting untuk beri tenaga serta tumbesaran baby
  • selalu ada dibelakang breast - always comeout towards the end of pumping session
HINDMILK good for the baby and good for the momma. Why???
  • HINDMILK releasekan horman yg akan increase breast milk supply
  • HINDMILK help baby to be more relax, calm and satisfy baby

Siap ada video tau kat entry tu cara urutan breast untuk merangsang hind milk keluar waktu mengepam atau menyusukan.


Berbalik pada komen tadi, waktu menyusukan, aku tak de pulak alih-alih dari satu breast ke breast sebelah. Cuma yang aku perasan, hakim selalu jugak menyusu sekejap je, dalam 5 - 10 minit, pastu dah berenti. Biasa yang aku baca baby akan hisap lebih kurang 20 minit. Dah pujuk-pujuk hakim untuk hisap susu lagi tapi dia tak nak. Bila dia nak susu lagi aku bagi breast yang sebelah lain pulak la, sebab gilir-gilir kan. Jadi tak tau la hakim dapat ke tak hind milk yang dikatakan tu.


Teringat masa hakim kecik lagi, masa dalam pantang, dia menyusu berejam-jam, paling sekejap pun 30 minit. Sekarang entah kenapa dia hisap susu sekejap je dah tak nak.


Itulah gunanya komen-komen dari pembaca. Pendapat yang berguna dan dapt dimanfaatkan bersama..^^


wassalam^^


6 comments:

Unknown said...

mamavogue pun baru tau..hehe
Hakim nih kalau nyusu berejam tau, dah beso pun same je.. sebab tu xpenah tau kut..

Reena Sidek said...

salam... ni tuto yg awak nak... :)

http://masrinasidek.blogspot.com/2012/05/tutorial-link-entry-di-blog-atom-feed.html

Najwa.H said...

:) ilmu breastfeeding ni luas........mari kita sama2 mencari ilmu :)) ......dan praktikkan :))

mummyrinazone beauty said...

sama2 sharing...nurulpun nak gak kaut2 ilmu

IntaNBerliaN said...

thanks kongsi.. mmg susu ibu ni ada 2 jenis pun.. tp bila awk ltk gambo, br sy lbh jelas warna susu tu camne..

thanks

sue perbs.. said...

sronok nye bile jdi ibu.. btw, jemput2 la join contest 1st tima sy wat.. hehe